Ljus i skolmiljöer (LiSE)
En lärmiljö testbädd för att utvärdera fördelarna med belysning utöver eftermontering
Hur kan samtida ljusdesignlösningar bli ett instrument för att stödja undervisning och lärande? Med det kommande förbudet mot lysrör finns det en möjlighet att ompröva och utbilda om energieffektiv belysning i skolmiljöer. Att testa och presentera nya alternativ är ett nödvändigt steg. Detta projekt utökar en pågående skolrenovering och utbyggnad till en testbädd för utveckling och testning av koncept för arkitekturintegrerad belysningsplanering för undervisnings-och inlärningsmiljöer.
Participants from KTH-A/ Projectdeltagare KTH: Ute Besenecker (project leader), Stavroula Angelaki, Rodrigo Muro
Project partner organisations: Royal Institute of Technology (Lighting Design), (project leader); University Gävle(Pedagogy); SWECO Architects
Project collaborators: Iggesund Skola; Hudiksvall Municipality
Projektperiod / project period: 20200901–20230228, 20230301–20241231
Finansiär(er) / Funder: Energimyndigheten, EELYS Programme Bertil och Britt Svenssons Stiftelse för Belysningsteknik